SELBAK TURN & IDRETTSFORENING

FAIR PLAY-HILSEN

I alle fotballkamper som spilles i Norge skal det gjennomføres Fair Play-hilsen.

Dette gjøres både før og etter kampen. Fair Play-hilsen før og etter kampen er et av tiltakene som er innført i alle de ca. 360.000 fotballkampene som spilles i Norge hvert år.

Lagene stiller opp på to rekker mot hverandre og foretar håndhilsen før kampstart. Dette skal gjøres midt på banen med dommer eller dommertrio til stede i midten.
Det samme skal gjøres etter kampen.

Lagene stiller opp på to rekker midt ute på banen og takker for kampen med dommer eller dommertrio til stede i midten.

Laglederne på begge lagene er sammen ansvarlig for at prosedyren skjer på denne måten.

Slik skal Fair Play-hilsen gjennomføres før kampen:
  • hjemmelaget tar initiativet når alle spillerne har stilt seg opp
  • lagkapteinen står først i rekken og leder an laget, lagleder er sist i rekken
  • hjemmelaget hilser først på dommer eller dommertrio, deretter bortelagets kaptein og de øvrige spillerne
  • til slutt hilser bortelagets spillere på dommer eller dommertrio ledet an av kapteinen
Slik skal Fair Play-hilsen gjennomføres etter kampen:
  • bortelaget tar initiativet når alle spillerne har stilt seg opp
  • lagkapteinen står først i rekken og leder an laget, lagleder er sist i rekken
  • begge lagene takker for kampen på samme måte som før kampen

NFF oppfordrer dommerne til å tilrettelegge for at Fair Play-hilsen blir gjennomført før og etter kampen, og at dommerne forklarer lagene hvordan prosedyren skal være dersom de ikke kjenner dette.

GODT EKSEMPEL: Disse to lagene viser hvordan man skal gjennomføre Fair Play-hilsen etter kampen under Norway Cup 2008. | Foto: NFF